Proteiner

Som beskrevet i afsnittet Proteiner – livets byggesten under teori om Enzymer giver proteiner energi og er med til at opbygge hele vores organisme. De sørger blandt andet for at transportere fedtsyrer, jern og oxygen rundt i kroppen samt regulere mange af kroppens processer. Læs mere om enzymer her.

Proteiner er opbygget af lange kæder af aminosyrer (se Figur 2), hvis grundstruktur består af grundstofferne carbon (C), oxygen (O), hydrogen (H) og nitrogen (N) som Figur 1 viser. Der findes 20 forskellige aminosyrer, hvoraf otte er essentielle, og disse dækker over antallet af aminosyrer, som vi ikke selv kan danne. Det betyder, at de skal tilføres gennem kosten.

Hvis kosten ikke indeholder alle de essentielle aminosyrer kan proteinsyntesen svækkes. Læs mere om DNA og gener under teori i projektet Moderne Genteknologi. Mangel på essentielle aminosyrer er et stort problem i udviklingslande og kan medføre sygdomme som kwashiorkor, hvor et barn mangler proteiner, men får tilstrækkeligt med energi. Hvis barnet hverken får tilstrækkeligt med energi eller protein, kaldes det marasmus.

I Danmark og i den vestlige del af verden er der ikke proteinmangel, men nærmere et overbrug af proteiner. Dog skal vegetarer være opmærksomme på at få tilstrækkeligt med protein, da de ikke spiser kød.

 

 

 

Figur 1. En aminosyre er byggestenen i proteiner. Aminosyren består af et centralt carbonatom (C), som er bundet til et hydrogenatom og til forskellige andre grupper: En aminogruppe (NH2), en syregruppe (COOH) samt en sidekæde, der kaldes R. Sidekæden ”R” varierer i de 20 forskellige aminosyrer, og det er derfor denne, som giver aminosyren dens specifikke karakteristika. Den mest simple aminosyre hedder glycin. For glycin gælder, at R = H.

Figur 2. Proteiner bliver dannet ved at kæde forskellige aminosyrer sammen. Hver perle på kæden skal symbolisere en aminosyre.

Fordøjelse og absorption

Når maden indeholder proteiner, spaltes de til aminosyrer under fordøjelsen. Figur 3 giver et overblik over fordøjelsen af proteiner. Nedbrydningen starter i mavesækken, hvor saltsyre og et proteinnedbrydende enzym, pepsin, omdanner proteinerne til peptider. Peptiderne nedbrydes til aminosyrer ved hjælp af enzymet peptidase som bugspytkirtlen frigiver. I tyndtarmen bliver aminosyrerne optaget, og via blodet bliver de transporteret ud til leveren.

Leveren sørger for at sende aminosyrer ud til kroppens celler, hvor de bl.a. bliver brugt til at danne nye proteiner.

Figur 3. Proteiner skal nedbrydes til aminosyrer, før blodbanen kan optage dem. Første nedbrydning sker i mavesækken, når enzymet pepsin aktiveres. Det spalter proteinet til peptider. Derefter udskiller bugspytkirtlen enzymet peptidase, som nedbryder peptiderne til aminosyrer

Fordøjelsen af proteiner aktiverer forskellige enzymer, som hjælper med nedbrydningen. Figur 4 giver et overblik og enzymerne.

Figur 4. Oversigt over enzymer som er med i nedbrydningen af proteiner.

Proteinsyntesen

Der sker konstant en nedbrydning af proteiner i kroppen. Den mængde proteiner, din krop får tilført fra maden, er meget mindre end den mængde, som kroppen omsætter. Det betyder altså, at kroppen kan genbruge de nedbrudte proteiner. For at forstå proteinsyntesen henvises til denne BioStribens video om Translation under fanen Det Centrale Dogme.

Så mange proteiner skal du spise

På en dag bør 15-20 % af din samlede energi komme fra proteiner.

Når din krop nedbryder 1 gram protein bliver der dannet energi, som svarer til 17 kJ.

Fødevarer med proteiner

Fødevarer som indeholder alle essentielle aminosyrer kaldes komplette proteiner. Disse fødevarer er bl.a. mælk, æg, kød og soyaprodukter. Mange vegetabilske fødevarer mangler én eller flere af de essentielle aminosyrer, og man kalder dem inkomplette proteiner. Dog kan to inkomplette proteiner supplere hinanden, da aminosyren i det ene protein kan kompensere for den manglende aminosyre i det andet protein. Brød og bønner er en god kombination som sammen vil give et komplet protein.

Det er derfor vigtigt, at vegetarer sørger for at spise en kost, hvor korn (fx ris, hvede, majs) spises sammen med bælgfrugter (fx bønner og ærter). På den måde dækkes behovet for essentielle aminosyrer.

Spørgsmål:
Tror du, kroppen optager flest proteiner fra animalsk- eller plantebaserede madvarer?

Du finder svaret ved at trykke her!

Opdateret af Victoria Claudia Svendsen den 14. august 2017