Øvelser i klassen:
Der er mange forskellige holdninger til GMO – og det er vigtigt, at vi bliver ved med at debattere, hvad der er OK, og hvad, der ikke er OK. Her kan du se nogle øvelser, som I kan lave i klassen.
- Prøv Kahoot-quizzen, der hører til dette emne.
Tankeeksperiment:
Tal sammen om, hvilke begrænsninger de planter vi bruger til fødevareproduktion har. Kan I forestille jer en anden plante eller et dyr, der kan overkomme de(n) begrænsning? Tror I man kan bruge genetiske metoder til at overføre evnen fra den ene organisme til den anden?
Tegn, hvordan I forestiller jer planten nu ser ud/opfører sig!
Idéer til problemer:
- Hvis sommeren er meget tør, har mange planter svært ved at klare sig (løsning: planter, der lever meget tørre steder (kaktus med speciel fotosyntese) eller måske dromedaren)
- Afgrøder, der vokser langsomt (løsning: kig på planter, der vokser hurtigt, f.eks. ukrudt)
I kan også google ”Golden-Rice” og ”Flavr Savr tomato”, som begge er eksempler på GMO’er.
Prøv nu at lave det samme eksperiment med dyr i stedet for planter.
Idéer til problemer: Koen, der ikke producerer nok mælk, fåret med for lidt uld, fisken, der plages af mikroorganismer i vandet
Kan vi løse de her problemer uden GMO?
Ja, vi vælger de bedste kandidater og avler på dem – det tager bare lang tid. For eksempel vokser landbrugsdyr i dag langt hurtigere end de gjorde for bare 100 år siden. Det gør de, fordi landmænd avlede videre på de hurtigst voksende kandidater og undlod at avle på de langsomt voksende.
En samtale om etik og GMOs grænser:
Hvordan kan vi bruge genteknologiske metoder til at forbedre de fødevarer, vi har i dag?
Hvilke problemstillinger bør man tænke på, når man overvejer at genmodificere en fødevare?
Tal sammen om, hvad I synes om genetisk modificerede organismer. Hvornår er det okay, og hvornår er det ikke okay?
Flere opgaver og forsøg kan findes på forsiden.