Fremtidens fødevarer

Resume: I undervisningsmaterialet “Fremtidens Fødevarer” undersøger vi, hvordan bioteknologi kan bruges i produktionen af bæredygtige fødevarer. På den måde kan vi nemlig sikre, at der altid vil være mad nok til alle – også selvom vi bliver flere og flere mennesker på planeten.

 

Vi lever i en verden, hvor vi hver dag bliver flere og flere mennesker. FN forudsiger, at der i år 2050 vil være 9.7 milliarder mennesker på planeten, og at det tal vil være steget til 11.2 milliarder i år 2100. Til den tid er det afgørende, at vi kan sikre mad til alle. Desværre er den måde vi producerer mad på i dag langtfra bæredygtig, og vi kan ikke producere mad nok til den voksende befolkning uden at ødelægge planeten. Så hvordan sikrer vi mad til alle på en bæredygtig måde – altså uden at hugge alverdens regnskove ned og omlægge dem til marker, omlægge søer til dambrug og lave kæmpemæssige kødfarme?

Du kan med fordel se denne video, som vil introducere dig til undervisningsmaterialet.

Fremtidens Fødevarer | Introduktionsvideo

I dette undervisningsmateriale kommer du til at lære om opfindelser, der kan gøre en forskel – og hvordan bioteknologien spiller en stor rolle i at sikre, at der altid vil være mad nok til alle, samtidigt med at vi ikke ødelægger planeten. Vi kigger bl.a. på forbedring af fødevarer vha. genmodificering sammenligner miljømæssige påvirkninger af forskellige mælketyper og undersøger, hvordan man kan lave en miljøvenlig bøf udelukkende af planter.

Vi håber, du får en masse ud af materialet, og bruger det til at hjælpe dig med at træffe bevidste valg i din hverdag.

Teori

Vælg en af de nedenstående undersider for at lære mere om 1) hvordan det er muligt at producere mælk og kød uden brug af køer, 2) hvordan man laver plantekød, og hvad der er vigtigt for at få den helt rigtige “kødsmag” kun med planter og 3) hvordan vi kan bruge genteknologien til at tilpasse vores madvarer så de bliver mere effektive.

 

 

Opgaver

Det anbefales, at klassen sammen gennemfører de Kahoots, der hører til introduktionen og hvert teoriafsnit.

Links til de forskellige Kahoots samt svar inkl. forklaringer kan findes under “Lærervejledninger”.

Til alle teoriafsnit hører desuden nogle forsøg. Dem kan du finde her, og en detaljeret version til læreren findes under “Lærervejledninger”;

Et alternativ til koen;

Plantekød;

GMO;

  • Klip Ti-plasmid
  • Se jordbærs DNA
  • Etiske dilemmaer og tankeeksperimenter, der kan gennemføres i klassen findes i bunden af teoriafsnittet om genetisk modificering af planter.

 

Kildehenvisning

Dette projekt er udarbejdet af Biotech Academy og udgivet i marts 2021. Alle figurer er lavet med BioRender.com.

 

null

Nanna startede på DTU i 2018 og læser bacheloren i bioteknologi.

Nanna Marie Tørring Koefoed