Etiske problemstillinger omkring stamceller
I denne artikel beskrives en del af de etiske problemstillinger, der er omkring stamceller. Det beskrives, hvordan bioetik er en vigtig del af den bioteknologiske forskning, og hvordan det allerede nu er nødvendigt at tage stilling til mange ting, der for få år siden ville blive betegnet som science fiction. Den primære overvejelse drejer sig om, hvorvidt det er i orden at destruere et befrugtet æg, der i teorien kunne være blevet til et barn. Dette er på nuværende tidspunkt nødvendigt for forskningen i behandlinger, der potentielt kan helbrede mange millioner mennesker. Til sidst beskrives, hvilke love der regulerer stamcelleforskningen.
Bioetik
Inden for forskning er der grænser for, hvad der anses for etisk ansvarligt at gøre. Det mest grundlæggende princip der gør sig gældende er, at det er uetisk at skade mennesker mod deres vilje, selv om det gøres for at gavne andre mennesker. De færreste er uenige i denne etiske regel, som anses for en menneskerettighed. Derfor drejer de etiske overvejelser omkring stamceller sig om, hvorvidt et befrugtet æg kan anses for at være et menneske, der dermed har en iboende og ufravigelig ret til at leve.
Har et befrugtet æg, en iboende ret til at leve?
Når embryonale stamceller udtages, går en blastocyst, der potentielt kunne være blevet til et barn, til grunde. Det er her vigtigt at understrege, at de embryonale stamceller der eksperimenteres på, ikke har muligheden for at udvikle sig til et nyt menneske. Det kan kun det befrugtede æg og cellerne fra de allerførste celledelinger.
Det vigtigste etiske spørgsmål er som beskrevet, om en celleklump, der kun er få dage gammel, kan betegnes som menneskeligt liv. Der er tre grundholdninger:
1. Det humane embryo har ingen iboende ret til liv og dermed beskyttelse. Det har kun den værdi, som det tilskrives af andre (i modsætning til et menneske).
2. Det humane embryo har en iboende ret til liv og dermed en ufravigelig ret til at leve fra det øjeblik, det dannes (når ægget befrugtes).
3. Det humane embryo begynder med ingen eller næsten ingen ret til liv og beskyttelse, og får gradvist højere status gennem udviklingen.
At det humane embryo ikke har nogen ret til liv, kan begrundes på flere forskellige måder. Der argumenteres for, at da fosteret er afhængigt af moderen for at kunne overleve, kan det ikke anses for at være en selvstændig organisme. Flere etikere bruger en metafor, hvor fosteret ses som en parasit (snylter) på moderen. Fosteret skal altså først beskyttes i det øjeblik, det er født. Personer der har denne holdning, mener ikke, at der er nogen etiske problemer ved at bruge embryoer i forskningen.
Holdningen, at det humane embryo har en iboende ret til liv, er begrundet med, at der dannes en person i det øjeblik æg og sædcelle smelter sammen. Med denne holdning sidestilles embryoet med en baby, trods de store forskelle mellem en celleklump bestående af få celler, og en baby der kan føle smerte og indgå i samfundet. Med denne holdning er brugen af embryoner i forskning, der medfører en destruktion af embryonet, det samme som at ofre et hjælpeløst, sårbart menneske for forskningens skyld.
Mange filosoffer og videnskabsmænd har argumenteret for, at fosteret gradvist får mere ret til liv og beskyttelse, mens det udvikler sig. Der argumenteres for, at udviklingen af fosteret repræsenterer, hvis ikke besjæling så i hvert fald en udvikling af muligheden for at deltage i verden som et menneske. Der er blevet argumenteret for, at et foster har samme ret til liv som et født menneske i det øjeblik, hvor det er i stand til at klare sig uden for livmoderen. Problemet med denne holdning er, at dette tidspunkt hele tiden ændrer sig, efterhånden som lægerne bliver bedre til at få for tidligt fødte børn til at overleve. Kan det være rigtigt, at fosterets ret til liv afgøres af, hvor langt teknologien er fremme, og ikke er en iboende ret, der opstår ved et bestemt stadie i fosterets udvikling?
Etikerne har også påpeget nogle problemer ved, at et embryo har en iboende ret til liv. I England er det f.eks. kun lovligt at bruge embryoer, indtil de er 14 dage gamle. Dette er baseret på følgende: Tvillinger kan dannes fra et enkelt embryo op til den 14. dag efter befrugtningen. Derfor er der ikke tale om et individ inden da, og kun individer har ret til liv. Inden for bioteknologien er det lige nu muligt at lave et embryo af to forskellige arter, f.eks. et menneske og en mus. Embryoet kan ikke udvikle sig til et levende væsen, men har det alligevel rettigheder?