I dette undervisningsmateriale dykker vi ned i biologien, som kredser om emnet sex. Hormoner bliver først præsenteret med fokus på, hvorfor de er essentielle i kroppen, og hvordan de bliver reguleret. Vi zoomer dernæst lidt ud og bliver klogere på kroppens kønsorganer – særligt hvordan menstruationscyklussen og sædproduktionen fungerer. Dernæst fokuserer vi på hvilke hyppige sexsygdomme, der florerer, og hvad de gør ved  kroppen. Til sidst kigger vi på, hvilke former for prævention man kan bruge til at beskytte sig med mod uønsket graviditet og sexsygdomme.

På engelsk er vi så heldige at have ordene “sex” (biologisk køn) og “gender” (det køn man identificerer sig som). Det danske sprog mangler ord, som netop kan beskrive vores køn biologisk og som del af vores identitet. I undervisningsmaterialet bliver ordet “køn” brugt for at beskrive de biologiske køn – kvinden og manden.

Teorien kan findes på følgende undersider. Efter du har læst teorien, kan du gå videre med de tilhørende opgaver.

Lærervejledning

Du kan finde lærervejledningen samt løsninger til opgaverne herunder.

Kildehenvisning

Dette projekt blev udgivet i januar 2023. Det er udarbejdet af Biotech Academy og er blevet opdateret løbende.

null

Projektet er bl.a. udarbejdet af Line Damgaard Henriksen. Line læser en kandidatuddannelse i Bioteknologi på DTU, som hun afslutter til 2024.

Line Damgaard Henriksen

null

Sara Bech Christensen har bidraget med faglig vejledning af projektet. Sara er ffærdiguddannet læge i 2020 og er aktuelt i gang med at specialisere til gynækolog og obstetriker. Ansat ved Rigshospitalet, gynækologisk-obstetrisk klinik.

Sara Bech Christensen