⇐ Tilbage til oversigt

COVID-19

Biostriben for grundskolen

Herunder finder du videoer, som er målrettet grundskolen. Til alle videoerne er der knyttet spørgsmål som kan få eleverne til at tænke videre over emnerne.

Velkommen til temaet om COVID-19, som handler om hvordan den nye coronavirus kan forårsage sygdom hos mennesker, samt om hvordan sygdommen har kunnet sprede sig så hurtigt på verdensplan.

Coronavirus i kroppen

I denne video lærer du om, hvordan en virus som coronavirus kan komme ind i vores krop og gøre os mennesker syge.

Før du ser videoen

For at få det hele med, kan det være en fordel at vide en smule om virus på forhånd. Du kan lære om virus under emnet Mikrobiologi eller i Biotech Academys COVID-19 projekt.

Når du har set videoen

Efter du har set og forstået videoen, har du lært, hvordan en virus som coronavirus, kan komme ind i vores krop og gøre os syge.
Du kan tjekke om du har fået det hele med ved at løse opgaverne til videoen.
Hvis du vil vide mere om, hvordan en smitsom sygdom spreder sig i samfundet, kan du se videoen “Smittespredning i samfundet”, som du kan finde til venstre på siden.

Opgaver til coronavirus i kroppen

Multiple choice spørgsmål

Spørgsmål 1:
En virus kan:

a) Kun lave nye virus-partikler, hvis den er i en vært, f.eks. et menneske.
b) Kun lave nye virus-partikler udenfor en vært.
c) Både lave nye virus-partikler i og uden for en vært.

Spørgsmål 2:
Hvad er smittevejen for SARS-CoV-2 (Coronavirus)?

a) Den smitter via små dråber (evt. fra et nys).
b) Den smitter via drikkevandet.
c) Den smitter via jord.

Spørgsmål 3:
Hvad sker der, når en virusinficeret værtscelle dør?

a) Alle de nye virus-partikler i værtscellen dør.
b) De nye virus-partikler frigives ud til kroppen.
c) Der sker ikke noget.

Hvis du vil arbejde videre med coronavirus, kan du besøge Biotech Academys COVID-19 projekt. Her finder du teori og opgaver om både coronavirus i kroppen og smittespredning i samfundet.

Velkommen til temaet om COVID-19, som handler om hvordan den nye coronavirus kan forårsage sygdom hos mennesker, samt om hvordan sygdommen har kunnet sprede sig så hurtigt på verdensplan.

Smittespredning i samfundet

I denne video lærer du om, hvordan en smitsom sygdom som COVID-19 spreder sig i et samfund. Du lærer om smittekurver, reproduktionstal, smittekæder, flokimmunitet, og om hvordan smittespredning hænger sammen med eksponentiel vækst.

Før du ser videoen

Det er en fordel, hvis du kender lidt til matematiske funktioner, inden du ser videoen.

Når du har set videoen

Du kan tjekke om du har fået det hele med ved at løse opgaverne til videoen.
Hvis du vil vide mere om COVID-19 og ikke allerede har set videoen “coronavirus i kroppen” kan du finde den til venstre på siden. Hvis du vil vide mere om virus generelt, kan du se flere videoer under emnet Mikrobiologi.

Opgaver til Smittespredning i samfundet

Multiple choice spørgsmål

Spørgsmål 1
Hvordan ser en smittekurve typisk ud?

a) Der starter med at være et stort antal smittede mennesker, men antallet af nye smittede falder langsomt indtil antallet af smittede bliver 0.
b) Antallet af smittede stiger utrolig hurtigt til at starte med indtil halvdelen af alle mennesker er smittede.
c) Antallet af smittede stiger først langsomt, men begynder at stige hurtigere og hurtigere. Når sygdommen bremses, eller der er opstået flokimmunitet, topper kurven, og antallet af smittede falder igen.

Spørgsmål 2
Hvad er reproduktionstallet for en smitsom sygdom et gennemsnit af?

a) Det antal dage en person har sygdommen.
b) Det antal mennesker en smittet person giver sygdommen videre til.
c) Det antal mennesker, som bliver smittet med en sygdom uden at vise symptomer.

Spørgsmål 3
Hvad er flokimmunitet?

a) Når en vis procentdel af befolkningen er blevet immune overfor sygdommen (fordi de allerede har haft den eller de er blevet vaccinerede)
b) Når en stor gruppe mennesker er immune overfor sygdommen på grund af deres gener.
c) Når en sygdom ikke kan smitte mere, fordi alle allerede er smittede.

Hvis du vil arbejde videre med coronavirus, kan du besøge Biotech Academys COVID-19 projekt. Her finder du teori og opgaver om både smittespredning i samfundet og coronavirus i kroppen.

BioStriben er udarbejdet af Pernille Ott Frendorf, Emma Holsey Kristiansen, Alexandra L. Zahid, Anders Ellegaard og Cecilie Amalie Neijendam Thystrup.

null

Pernille læser til daglig til civilingeniør i Bioteknologi.

Læs mere om Pernille her.

Pernille Ott Frendorf

null

Emma læser til daglig til civilingeniør i Bioteknologi.

Læs mere om Emma her.

Emma Holsey Kristiansen

null

Alexandra læser til daglig til civilingeniør i Bioteknologi.

Læs mere om Alexandra her.

Alexandra L. Zahid

null

Anders læser til daglig til civilingeniør i Bioteknologi.

Læs mere om Anders her.

Anders Ellegaard

null

Cecilie læser til dagligt på DTU sin bachelor i Teknisk Biomedicin.

Læs mere om Cecilie her.

Cecilie Amalie Neijendam Thystrup

null

Caroline læser til daglig kandidaten i Fødevareteknologi på DTU.

Caroline Østergaard Klein

null

Dea læser til daglig på KU

Dea Nielsen