Pernille Ott Frendorf

Projektudvikler på BioStriben

Læser til daglig på bacheloruddannelsen Bioteknologi.


Hvorfor bioteknologi?

Jeg har siden folkeskolen interesseret mig for naturvidenskabelige fag som fysik og kemi, men biologi sagde mig ikke meget dengang. Det var først, da jeg startede på gymnasiet, jeg fandt ud af, hvor fedt biologi egentlig er – biologi havde ikke interesseret mig meget før, simpelthen fordi jeg ikke synes planter og dyr er interessante nok. Der, hvor biologi begynder at blive interessant for mig, er når man ikke kan se det med det blotte øje mere. Derfor begyndte jeg at undersøge flere felter af faget, og fra det første øjeblik, jeg lærte bioteknologien at kende, blev jeg fascineret af de uendeligt mange muligheder, der ligger ude i fremtiden. Da jeg valgte videregående uddannelse faldt valget på bioteknologi på DTU, fordi jeg med ingeniøruddannelsen får kombineret min kærlighed til molekylærbiologi med fysik, kemi og matematik, der giver mig muligheden for at gøre en forskel i samfundet.

Faglige interesser
Jeg interesserer mig specielt for molekylærbiologien med de processer, der foregår i cellerne i forhold til, hvordan det påvirker en organisme, at vi går ind og leger ”klippe klistre” med generne. Vi er på 60 år gået fra at have en teori om, hvordan DNA ser ud til at kunne ændre i generne hos organismer, så jeg er sikker på, at det bliver endnu vildere i fremtiden. Desuden er jeg også fascineret af interaktionen mellem forskellige organismer inden for infektionsmikrobiologi, og hvordan vi kan udnytte organismers evner til at interagere eller inficere.

Mit arbejde for Biotech Academy
Jeg sidder som udvikler på BioStriben, hvor vi udvikler undervisningsvideoer til folkeskole- og gymnasieniveau. Ideelt vil jeg have andre til at elske bioteknologi lige så meget, som jeg gør, så derfor fokuserer jeg meget på at skabe den første lille gnist af interesse ved at videreformidle, hvor seje de forskellige emner egentlig er. Mit mål er for folkeskoleelever, at de ser videoerne og bliver inspireret til at spørge mere ind til emnerne, eller at gymnasieeleverne, der ellers er tabt, når det kommer til naturvidenskab, indser, at det ikke er helt så svært og egentlig ret spændende.