Marcus Arnt Kæregaard Jørgensen

Arrangør af BioStriben-konkurrence for grundskolen

Læser til daglig på bacheloruddannelsen Bioteknologi.

Hvorfor bioteknologi?
Allerede i folkeskolen fangede de naturvidenskabelige fag mig, og specielt i biologi havde jeg en engageret underviser, hvilket afspejlede sig i mit engagement. Da jeg skulle vælge linje på gymnasiet, var der lige kommet en ny linje ved navn Bioteknologi, som jeg valgte grundet interesse i kemi og biologi i folkeskolen. Dette skulle vise sig at blive det rette valg, og allerede fra begyndelsen fandt jeg det mikrobiologiske fascinerende, specielt det at kunne benytte teorien praktisk i laboratoriet interesserede mig. På andet år i gymnasiet fik jeg nys om Biotech Academy Camp, som jeg ansøgte til. Jeg blev optaget og brugte en efterårsferie i selskab med andre interesserede gymnasieelever på DTU. Efter denne uge vidste jeg allerede, at det var Bioteknologi jeg skulle læse, når jeg engang skulle vælge videregående uddannelse. Grunden til at valget specifikt faldt på DTU var, at man her får en ingeniøruddannelse, der ikke kun indeholder biologi og kemi, men samtidig også giver dig et problemløsningsorienteret mind-set gennem grupperegninger i fag som både fysik og programmering. På denne måde lærer man at kunne snakke med andre fakulteter, hvilket er vigtigt når man engang skal ud på arbejdsmarkedet og have et job.

Faglige interesser
Fagligt er det specielt den molekylære mikrobiologi, som har fanget mig. Efter et projekt på 3. semester er jeg blevet interesseret i svampe og deres sekundære metabolitter, samt hvordan man kan benytte disse sekundære metabolitter både industrielt men også som lægemidler. Dette har resulteret i et specialprojekt, hvor jeg er med til at mappe en sekundær metabolit pathway i den filamentøse svamp Aspergillus nidulans – hvorved jeg får arbejdet en god del i laboratoriet, men også får et godt indblik i den eukaryote celles biologi. Når man arbejder i laboratoriet, er det også vigtigt at man arbejder med de rigtige ting, og her kan man udnytte bioinformatikken til at finde de bedste kandidater, hvilket jeg også finder meget fascinerende. På mit 5. semester rejser jeg til Melbourne i Australien, hvor jeg bl.a. skal have et spændende bioinformatikkursus.

Mit arbejde for Biotech Academy
Mit arbejde består i at organisere en videokonkurrence, som skal hjælpe med at udbrede bioteknologien i folkeskoler rundt omkring i landet. Til at starte med var min primære arbejdsopgave, at finde en simpel måde hvorpå disse videoer kunne laves, men den er nu mere blevet organiserende, hvilket blandt andet indebærer at jeg skal lave instruktionsvideoer, så projektet kan genbruges i folkeskolens biologi-studieplan.

 

http://www.biotechacademy.dk/OmBA/omos/makj
19 AUGUST 2017